Το παιδικό αλμυρό κύμα

Γράφει η Κατερίνα Μόσχου, Founder & Managing Partner της Human2Human.

Η θάλασσα, στην συμβολική της διάσταση, με την απαλή κίνηση των κυμάτων της, αποτελεί έναν ιδανικό καμβά για να ενσαρκώσει τις διαφορετικές πτυχές της παιδικής ζωηράδας και της υπερκινητικότητας.

Ένας ακόμη πλοηγός επομένως, αυτό μας το άρθρο, ή αλλιώς μια «πυξίδα» με όχι όμως εύκολη πορεία, σχετικά με την παιδική δυσφορία που μπορεί να συνεχιστεί και στην ενήλικη ζωή.

Στο βιβλίο «Το Υπερκινητικό Παιδί, Δεν Μπορώ να Σταματήσω»,  του Uberto Zuccardi Merli, η θάλασσα θα μπορούσε να συμβολίζει το άνοιγμα και την ελευθερία του παιδιού, καθώς και τις προκλήσεις που αναδύονται όταν δεν έχει εκπαιδευτεί κατάλληλα στο πώς να ελέγχει την ενέργεια του, ώστε να την κατευθύνει προς όφελος του.

Η παιδική ζωηράδα, μοιάζει με το αλμυρό κύμα που γλείφει την αμμουδιά, γεμάτη ζωή, αυθορμητισμό και ενθουσιασμό! Αυτή η φυσική ενέργεια των παιδιών δεν είναι παρά μια εκδήλωση του φυσικού τους κόσμου  που τους επιτρέπει να εξερευνούν, να παίζουν, να ανακαλύπτουν. Το πλούσιο φάσμα των συναισθημάτων τους σε αυτή την περίοδο είναι αναγνωρίσιμο: Ευτυχία, ανεμελιά και μπόλικη περιέργεια για τον έξω κόσμο. Είναι αυτές οι αθώες στιγμές που εναρμονίζουν τα συναισθήματα και τη δράση, αποτυπώνοντας την αθωότητα της παιδικής ηλικίας.

Πότε όμως η ζωηράδα μετατρέπεται σε υπερκινητικότητα και ποιες οι διαφορές ανάμεσα στις δυο έννοιες; Υπάρχουν άραγε «χάρτες» προσανατολισμού για αυτό το ταξίδι κατάδυσης στον παιδικό ψυχισμό; Εάν η ζωηράδα είναι η ευχάριστη βουτιά στα νερά, τότε η υπερκινητικότητα τι είναι;

Η υπερκινητικότητα, είναι η θύελλα που ταράσσει τη θάλασσα και μοιάζει όπως ένα σκηνικό θαλασσινής καταιγίδας. Επικρατεί θόρυβος που σκεπάζει την ηρεμία της οριοθετημένης ζωής του παιδιού. Ένα υπερκινητικό παιδί, μπορεί να υποφέρει από έλλειψη στρατηγικών αυτορρύθμισης των συναισθημάτων του, κάτι που μπορεί να του προκαλέσει άγχος και εγρήγορση. Μέσα σε μια τέτοια συνθήκη, το παιδί δεν είναι παρά ένα πλοίο που παλεύει με τα κύματα, χάνοντας την κατεύθυνση και τον προσανατολισμό του.

Ευκαιρία για κάποιες επιπλέον επεξηγήσεις: Αν παίρναμε τη φωνή ενός υπερκινητικού παιδιού, θα ακούγαμε να μας λέει: «Δυσκολεύομαι και δεν ξέρω ή δεν μπορώ ή δεν μου επιτρέπεται να σταματήσω. Χρειάζομαι κάποιον να μου δείξει να το κάνω αλλιώς». Εάν από την άλλη βάζαμε σε λόγια τη σωματική κίνηση, έκφραση ενός ζωηρού παιδιού, θα ακούγαμε το εξής μήνυμα: «Μοιράζομαι μαζί σας αυτό που μου συμβαίνει, έχω τρόπους να εκτονώνομαι, να ευχαριστιέμαι και μου αρέσει που μου δείξατε πώς να τα καταφέρνω». Πιο ξεκάθαρα θαρρώ τώρα οι διαφορές σε σχέση με αυτές τις δυο έννοιες, έτσι δεν είναι;

Άγκυρα στην υπερκινητικότητα λοιπόν, προκειμένου να εξοικειωθούμε με την καταιγίδα του πελάγους.

Τα παιδιά που εμφανίζουν υπερκινητικότητα, συχνά νιώθουν την ανάγκη να κινούνται ασταμάτητα! Αυτό μπορεί να τους απομονώσει, να τους αφήσει χωρίς κατεύθυνση στη ζωή ακόμη και στα συναισθηματικά τους ζητήματα. Οδηγούνται σε μια συναισθηματική αποσύνδεση, που συχνά μετατρέπεται σε άγχος και αστάθεια που μεταφέρεται στην ενήλικη ζωή τους.

Τα υπερκινητικά παιδιά είναι προσκολλημένα στην οικογένεια με πολύ ισχυρούς δεσμούς, τόσο ισχυρούς μάλιστα που φορτίζουν το σώμα με μια υπερβολικά ανεξέλεγκτη διέγερση. Μια υπερβολική ψυχική ένταση και φόρτιση που εκτονώνεται στο σώμα.

Στην ενηλικίωση μετέπειτα, οι άνθρωποι που υπήρξαν υπερκινητικά παιδιά μπορεί να αντιμετωπίσουν τον κίνδυνο του χρόνιου άγχους. Οι καταστάσεις της καθημερινότητας τους οδηγούν στο να βρίσκονται σε μια συνεχή εγρήγορση, αναζητώντας την επόμενη «καταιγίδα» στην οποία θα βρουν διέξοδο. Είναι σαν να κολυμπούν σε ένα πέλαγος χωρίς άκρη, αναζητώντας τη σταθερά που θα τους επαναφέρει στη σιγουριά και στην ηρεμία.

Η παραπάνω χαρτογράφηση καταδεικνύει τη διαφορά ανάμεσα στην παιδική ζωηράδα και την υπερκινητικότητα, που μπορεί να παραλληλιστεί με τις ήρεμες θάλασσες και τις καταιγίδες.

Τι είδους όμως «σωσίβια» υπάρχουν, ώστε να βελτιώσουμε  τη συναισθηματική ρύθμιση των παιδιών;

Ορίστε ορισμένες στρατηγικές διαχείρισης για την υπερκινητικότητα.

🛟Τα παιδιά έχουν ανάγκη από μια σταθερή ρουτίνα, καθώς τους ενισχύει την αίσθηση ασφάλειας.

🛟Χρειάζονται όρια, σαφή και ξεκάθαρα, μιας και έτσι μειώνεται το απειλητικό αίσθημα και ενισχύεται η σιγουριά μέσα τους. Τα σαφή όρια επιτρέπουν στο παιδί να κατανοήσει τις προσδοκίες και τις συνέπειες.

🛟Ο καθορισμός ρεαλιστικών και εφικτών στόχων από την άλλη, βοηθούν το παιδί να κατανοήσει πώς μπορεί να διαχειριστεί τον χρόνο και τις δραστηριότητές του.

🛟Η συμμετοχή του σε δραστηριότητες, όπως παζλ, επιτραπέζια παιχνίδια, κατασκευές κ.λπ., ενισχύουν τα επίπεδα της συγκέντρωσης του.

🛟Η σωματική δραστηριότητα, κρίνεται ευεργετική για την απελευθέρωση ενέργειας και τη μείωση του άγχους.

🛟Σύντομα διαλείμματα κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων, βοηθούν σε θέματα αποφόρτισης, άρα και σε καλύτερα επίπεδα συγκέντρωσης.

🛟Η επιλογή υποστήριξης από  ειδικούς, ενισχύει τις όποιες στρατηγικές διαχείρισης σε θέματα που αφορούν τα μικρά μας «ζαχαρωτά», ανακουφίζοντας από την άλλη και τους γονείς, φροντιστές.

🛟Προσοχή, προσοχή! Η επιβράβευση σε θετικές συμπεριφορές και σε προσπάθειες, λειτουργούν ενθαρρυντικά για το παιδί, συμβάλλοντας στη δημιουργία μιας καλής εικόνας για τον εαυτό του άρα και, για τους άλλους.

Με αυτές τις στρατηγικές, τα υπερκινητικά παιδιά μπορούν να μάθουν να διαχειρίζονται την ενέργειά τους και τα συναισθήματά τους, περιορίζοντας τον κίνδυνο να βιώσουν άγχος και δυσκολίες στην ενήλικη ζωή τους.

Μακροπρόθεσμα, η εκπαίδευση και η προετοιμασία στην παιδική ηλικία, λειτουργούν υποστηρικτικά στην ανάπτυξη στρατηγικών που ωφελούν τον ενήλικα.

Όπως η θάλασσα απαιτεί ευαισθησία και σεβασμό, έτσι κι εμείς χρειάζεται να μάθουμε να κατανοούμε και να διαχειριζόμαστε τα ενδότερα μας, για να μπορέσουμε να βρούμε την προσωπική μας ηρεμία!

Εύχομαι ήρεμες θάλασσες σε μικρούς και μεγάλους.

Αριάδνη Μπαρόλα
Junior Content Developer

Η Αριάδνη, πέρα από την υπέροχη ιστορία που έχει το όνομα της, είναι και η ίδια μια όμορφη και ξεχωριστή ιστορία.

Η εκπαιδευτική της κατάρτιση αφορά στο τμήμα Πολιτικής Επιστήμης & Διεθνών Σχέσεων, στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου.

Κατά τη διάρκεια της φοίτησής της, ανέλαβε αρκετές φορές την ανάπτυξη θεματικών εργασιών του Πανεπιστημίου και κατάφερε, παρά τις απαιτητικές συνθήκες, να ανταποκριθεί τόσο στον χρόνο παράδοσης, όσο και στα υψηλά στάνταρ που ζητήθηκαν.

Διακρίθηκε για τη συνεισφορά της και κατάφερε να ξεχωρίσει για τη συνέπεια και τη στρατηγική που εφάρμοσε στις κρίσεις που προέκυψαν.

Οι οργανωτικές της δεξιότητες, ο βαθμός συγκέντρωσης σε ό,τι αναλαμβάνει, σε συνδυασμό με την αναλυτική της σκέψη, τη στηρίζουν να ξεπερνά εμπόδια και να πετυχαίνει τους στόχους που αναλαμβάνει.

Ακόμη, απολαμβάνει να ασχολείται με την αρθρογραφία. Συντονίζει θεατρικές παραστάσεις και έχει συμμετάσχει και η ίδια σε αρκετά θεατρικά δρώμενα.

Μιλά Αγγλικά και Γαλλικά σαν να είναι η μητρική της γλώσσα και εξειδικεύεται επίσης, στη διαχείριση των κοινωνικών δικτύων.

Κάτι για εμένα… που δε θα διαβάσεις στο βιογραφικό μου

Μοιράσου μαζί μας 4 λέξεις που σε χαρακτηρίζουν.

Δοτική, Επικοινωνιακή, Αναλυτική, Ρεαλίστρια.

Ποιο επίτευγμα σου σε κάνει να στροβιλίζεσαι από περηφάνια;

Είμαι περήφανη που κατάφερα να περάσω σε μια σχολή που μου άνοιξε νέους ορίζοντες και μου έμαθε να πιστεύω στον εαυτό μου και τις δυνάμεις μου.

Ποιο χρώμα σε αντιπροσωπεύει και γιατί;

Θεωρώ ότι με αντιπροσωπεύει το μπλε χρώμα. Συμβολίζει την ηρεμία και τη σταθερότητα. Δε φωνάζει αλλά ξέρεις ότι είναι εκεί. Νιώθω ότι εκφράζει την καθαρότητα της ψυχής.

Εάν συναντούσες τον Φρόυντ, τι θα τον ρωτούσες;

Γιατί όλοι αποζητούμε την ελευθερία μας και όταν τελικά την αποκτήσουμε, δεν ξέρουμε πώς να τη διαχειριστούμε;

Μαίρυλιν Βουλγαρέλη
Business Delivery Co-Οrdinator

Η Μαίρυλιν, διαθέτει πολυετή εμπειρία στον χώρο των πολυεθνικών εταιριών. Ως Executive Assistant C-Level στελεχών, εκπαιδεύτηκε να λειτουργεί σε εργασιακά περιβάλλοντα που χρειάζονται οργανωτικές ικανότητες, ταχύτητα στην ανταπόκριση, ευελιξία στη δράση, εχεμύθεια και αφοσίωση.

Οι επικοινωνιακές της δεξιότητες τη στηρίζουν στο να μπορεί να συνεργάζεται με στελέχη που προέρχονται από διαφορετικά περιβάλλοντα και κουλτούρες, όπως το απαιτούν οι χώρες της Κεντρικής Ευρώπης και όχι μόνο.

Η στάση της να καλωσορίζει τις προκλήσεις με αισιοδοξία, την στηρίζουν στο να ανταποκρίνεται με συνέπεια και υπευθυνότητα σε ό,τι αναλάβει. Το να εξελίσσει ιδέες και πλάνα, θα μπορούσε να πει κανείς πως είναι το moto της.

Είναι απόφοιτος του Αγγλικού Εμπορικού Κολλεγίου «St’ George Commercial College». Διαθέτει πιστοποιήσεις σε θέματα σχετικά με το Marketing, τις Δημόσιες Σχέσεις, τη Διαχείριση Χρόνου, την Εξυπηρέτηση Πελατών κ.λπ. Ακόμη, μιλά άπταιστα Αγγλικά και Γαλλικά.

Διατέλεσε Μέλος Σχολής Γονέων για πολλά χρόνια και επόμενος στόχος της είναι η εξειδίκευση σε θέματα συναισθηματικής νοημοσύνης παιδιών και εφήβων.

Αγαπά τη συγγραφή και το τανγκό και συνεχίζει να επενδύει στη μάθηση, διατηρώντας το πνεύμα σε εγρήγορση και την ποιότητα ζωής της σε υψηλά επίπεδα.

Κάτι για εμένα… που δε θα διαβάσεις στο βιογραφικό μου

Μοιράσου μαζί μας 4 λέξεις που σε χαρακτηρίζουν.

Επικοινωνιακή, αισιόδοξη, συναισθηματική, δοτική

Ποιο επίτευγμα σου σε κάνει να στροβιλίζεσαι από περηφάνια;

Ο ρόλος μου ως μητέρα! Ίσως είναι το πλέον θαυμαστό μου επίτευγμα. Ένας ρόλος που καθημερινά με δοκιμάζει, με ωριμάζει, με διδάσκει, με χαροποιεί.

Ποιο χρώμα σε αντιπροσωπεύει και γιατί;

Αν και πάντα μου άρεσε το μπλε της θάλασσας, το πορτοκαλί φαίνεται ότι είναι το χρώμα μου. Χρώμα φιλικό, ευχάριστο, αναδύει ενεργητικότητα και αισιοδοξία.

Εάν συναντούσες τον Φρόυντ, τι θα τον ρωτούσες;

Ποια στιγμή/περίοδο στη ζωή του θα επέλεγε να χαρακτηρίσει ως την πιο σημαντική;

Μανούσος Μαροπάκης
Senior Partner

Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Οργάνωσης & Διοίκησης του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι εκπαιδευμένος εισηγητής σε θέματα Management, Category Management, Merchandising, Τεχνικών Πωλήσεων, Επικοινωνίας και Τεχνικών Παρουσιάσεων στη Δανία, Αγγλία και Γαλλία.

Είναι ένας από τους λίγους πιστοποιημένους εκπαιδευτές του «Harvard Business Publishing» στην Ελλάδα και καταμετρά στην εμπειρία του πλήθος διδακτικών ωρών, μέσα από υλοποιήσεις προγραμμάτων του συγκεκριμένου οργανισμού. Ακόμη, είναι πιστοποιημένος εκπαιδευτής προσωπικής ανάπτυξης, μέσω της μεθοδολογίας «Goal Mapping». Επίσης, είναι πιστοποιημένος εκπαιδευτής στην μεθοδολογία Lego Serious Play.  

Εργάστηκε σε μεγάλες εταιρείες ως Διευθυντής Πωλήσεων & Trade Marketing. Υπήρξε ένας από τους βασικούς μετόχους της «Teams – Σύμβουλοι Επιχειρήσεων», ενώ παράλληλα διετέλεσε και εκπαιδευτικός συνεργάτης. Σήμερα, δρα και ως Σύμβουλος Σχεδιασμού και Υλοποίησης Στρατηγικής σε Οργανισμούς και Εταιρείες, τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Κύπρο.

Έχει εκπαιδεύσει πάνω από 30.000 άτομα σε μεγάλες εταιρείες και εκπαιδευτικούς οργανισμούς σε Ελλάδα, Βαλκάνια και Κύπρο σε θέματα Management, Merchandising, Πωλήσεων, Διαπραγματεύσεων, Επικοινωνίας, Εξυπηρέτησης Πελατών, Τεχνικών Παρουσιάσεων, Προσωπικής Ανάπτυξης, Καθοδήγησης, Παρακίνησης, Διαχείρισης χρόνου κ.λπ.

Έχει σχεδιάσει και υλοποιήσει πάνω από 400 σεμινάρια Βιωματικής Κατεύθυνσης μέσω της μεθοδολογίας «Kolb».

Έχει διατελέσει ομιλητής σε πλήθος συνεδρίων και εταιρικών συναντήσεων, μεταξύ άλλων στην Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών, στον Σύνδεσμο Εκπροσώπων & Στελεχών Ασφαλιστικών Εταιρειών (Σ.Ε.Σ.Α.Ε.), στο MIT Enterprise Forum Greece, στην Prime Insurance, στο Million Dollar Round Table (M.D.R.T.), στην NN Hellas, στην MetLife, στην AXA, στην Interamerican, στην CNP Hellas & Cyprialife, στην Eurolife, στην Astra Zeneca, στην AVON Cosmetics, καθώς και στο TEDX του Πανεπιστημίου Πειραιά.

Κάτι για εμένα… που δε θα διαβάσεις στο βιογραφικό μου

Μοιράσου μαζί μας 4 λέξεις που σε χαρακτηρίζουν.

Αισιόδοξος, Δημιουργικός, Συναισθηματικός, Χαρισματικομετριόφρων.

Ποιο επίτευγμα σου σε κάνει να στροβιλίζεσαι από περηφάνια;

Έχω διδάξει πάνω από 35.000 ανθρωπους μέχρι τώρα. Όλη την επαγγελματική μου πορεία μέχρι τώρα την έχω διανύσει, ακουμπώντας μόνο στις δικές μου δυνάμεις.

Ποιο χρώμα σε αντιπροσωπεύει και γιατί;

Το Ροζ. Είναι το χρώμα μου και αναδείχθηκε μέσα από τη χρωματική ανάλυση που μου έκανε η Ηuman2Ηuman. Είναι ένα χρώμα που “στρογγυλεύει” τις εντάσεις.

Εάν συναντούσες τον Φρόυντ, τι θα τον ρωτούσες;

Ρε μπαγάσα , πώς μας έχεις κάνει άνω κάτω τόσα χρόνια;;;

Κατερίνα Μόσχου
Founder & Managing Partner

Η Κατερίνα είναι Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας και Coach. Σχεδιάζει και υλοποιεί προγράμματα Ενδυνάμωσης (one2one, teams & groups), με στόχο την Αυτοβελτίωση και την Προσωπική Ανάπτυξη.

Συνεργάζεται με κορυφαίους πολυεθνικούς ομίλους σε Ελλάδα και Κύπρο καθώς και με τους μεγαλύτερους ελληνικούς οργανισμούς της αγοράς. Τα τελευταία χρόνια, η μεγαλύτερη Big4 στην Ελλάδα, την εμπιστεύεται αποκλειστικά σε θέματα executive coaching.

Έχει συμμετάσχει, ως ομιλήτρια σε συνέδρια εταιριών όπως: Astra Zeneca, Novartis, AFEA, LA PRAIRIE, AVON Cosmetics, HENKEL, Million Dollar Round Table, Cyprialife κ.λπ.

Ως απόφοιτος Στατιστικής και Ασφαλιστικής Επιστήμης, μετεκπαιδεύτηκε στη συνέχεια στο Μάνατζμεντ και στην Ηγεσία (Harvard Manage Mentor). Είναι διπλωματούχος Συμβουλευτικής Ψυχολογίας (City Unity College, Pearson), καθώς και διπλωματούχος Θεραπείας μέσω των Εικαστικών (Art therapy) και ειδικευόμενη στη Συστημική, Οικογενειακή Συμβουλευτική Ψυχοθεραπεία. 

Ομοίως, έχει μετεκπαιδευτεί σε Δεξιότητες Συμβουλευτικής και Επικοινωνίας Ατόμων και Συστημάτων μέσω της Marte Meo International (Marte Meo practitioner).

Έχει πιστοποιηθεί σε θέματα Coaching από το Association NLP & European Mentoring & Coaching Council (NLP Coach) και διαθέτει δίπλωμα στο Life Coaching (Association NLP & European Mentoring & Coaching Council).

Είναι πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια στην μεθοδολογία Lego Serious Play, καθώς και στη μεθοδολογία Belbin 360ο.

Μιλά αγγλικά και ιταλικά.

Έχει εργαστεί για 14 συνεχόμενα έτη σε κορυφαίους ελληνικούς και κυρίως πολυεθνικούς ομίλους και διετέλεσε ανώτατο στέλεχος στον χώρο των πωλήσεων σε εταιρίες όπως η ΑΧΑ και η Interamerican Ασφαλιστική. Εργάστηκε, επίσης, για τον Όμιλο Εταιριών Υγείας «ΒΙΟΙΑΤΡΙΚΗ» ως Γενική Διευθύντρια Ασφαλιστικών Εταιριών.

Στη θητεία της εκπαίδευσε σχεδόν 3000 επαγγελματίες συμβούλους σε θέματα που αφορούν την ηγεσία, το μάνατζμεντ, τις πωλήσεις και τη στελέχωση.

 

Κάτι για εμένα… που δε θα διαβάσεις στο βιογραφικό μου

Μοιράσου μαζί μας 4 λέξεις που σε χαρακτηρίζουν.

Στοχοπροσηλωμένη, δραστήρια, χαμογελαστή και ζωόφιλη.

Ποιο επίτευγμα σου σε κάνει να στροβιλίζεσαι από περηφάνια;

Οι σημαντικοί άνθρωποι της ζωής μου που δεν είναι άλλοι από την «πολύχρωμη» οικογένεια μου, τους πιστούς μου φίλους και τους φροντιστικούς μου συνεργάτες! Στο ταξίδι που λέγεται ζωή, κατάφερα να έχω δίπλα μου, ανθρώπους που με νοιάζονται, που χαϊδεύουν τρυφερά την ψυχή μου, που τεντώνουν τη σκέψη μου και ενισχύουν την περιέργεια μου για εξέλιξη.

Ποιο χρώμα σε αντιπροσωπεύει και γιατί;

Θα επέλεγα το κίτρινο. Η φρεσκάδα του και η ζωηράδα του, χαλαρώνουν το νευρικό μου σύστημα και μου χαρίζουν την έμπνευση και τη συγκέντρωση που χρειάζομαι.

Εάν συναντούσες τον Φρόυντ, τι θα τον ρωτούσες;

Σε ποια πόλη, χώρα θα επέλεγε να ζήσει και γιατί;