Ανοίγω την καρδιά μου και ακούω!

Είναι αλήθεια πως τα συναισθήματα μας, μας συνοδεύουν για το μεγαλύτερο μέρος της ζωής μας. Επηρεάζουν τις σκέψεις και τη συμπεριφορά μας. Επηρεάζουν τις αποφάσεις στην καθημερινή μας ζωή, τα αποτελέσματα μας, τις επιδόσεις μας και φυσικά τις σχέσεις μας και τις συνεργασίες μας. Μας στηρίζουν και έτσι προστατεύουμε τον εαυτό μας και είμαστε σε θέση να επιλύουμε δύσκολες καταστάσεις.

Βέβαια, «…τα συναισθήματα δεν έχουν μια κονσόλα για μιξάζ- έχουν μόνο έναν διακόπτη, αυτόν της έντασης. Δεν μπορούμε να κάνουμε fadeoutστη θλίψη και fadeinστην ευτυχία και στη χαρά. Όταν χαμηλώνουμε το ένα, χαμηλώνουν όλα».*

Συχνά, λοιπόν το συναισθηματικό σθένος που προβάλλουμε απέναντι σε μια κατάσταση, όπως για παράδειγμα τώρα, εν μέσω της πανδημίας Covid-19, μπορεί να μας ωθήσει στο να πάρουμε μια απόφαση που να στηρίζει το σκοπό μας, το στόχο μας. Στο σημείο αυτό, ας επιτρέψουμε στο παρελθόν μας να μας διδάξει: Ας αναλογιστούμε τις προσωπικές μας εμπειρίες. Πόσες φορές έχετε πιάσει τον εαυτό σας να παίρνει μια λάθος απόφαση, λόγω του συναισθηματικού σας σθένους; Από την άλλη, πόσες φορές θυμάστε να έχετε αποφύγει μία λάθος απόφαση με τον ίδιο ακριβώς τρόπο; Είναι πολλές αυτές οι στιγμές, έτσι δεν είναι;

Στο σημείο αυτό, θα μπορούσαμε να πούμε πως η «ζυγαριά» που υπολογίζουμε τα συναισθήματα, πότε γέρνει από τη μια πλευρά και πότε από την άλλη.

Άρα, τι είναι να κάνουμε; Μήπως μια ζαβολιά στο ζύγι ή μήπως να νιώθουμε ελεύθερα ότι νιώθουμε; Τι είναι περισσότερο υποστηρικτικό;

Έχοντας ταξιδέψει μαζί μου μέχρι αυτό το σημείο, θα σου θυμίσω την αρχή αυτού του άρθρου: «…τα συναισθήματα δεν έχουν μια κονσόλα για μιξάζ… Όταν χαμηλώνουμε το ένα, χαμηλώνουν όλα». 

Αυτό που μας στηρίζει σε κάθε περίπτωση, σε κάθε συνθήκη είναι η αναγνώριση και η επεξεργασία των συναισθημάτων μας. Αυτή η διαδικασία, μπορεί να μας βοηθήσει στο να λάβουμε τις σωστές αποφάσεις, στη σωστή χρονική στιγμή, και να επηρεάσουμε σημαντικά τόσο την καθημερινή όσο και την επαγγελματική μας ζωή!

Πάμε πάλι πίσω (πολύ πίσω αυτή τη φορά). Ένα από τα καλύτερα παραδείγματα αναφορικά με τη δύναμη και τη σωστή χρήση των συναισθημάτων, μπορεί να εντοπιστεί στην εποχή των αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων. OΑριστοτέλης, ο οποίος στα έργα του** ονόμαζε τα συναισθήματα «πάθη», εντόπισε τα βασικά συναισθήματα του ανθρώπου ως εξής: Επιθυμία, Οργή, Φόβος, Θάρρος, Φθόνος, Χαρά, Φιλία, Μίσος, Πόθος, Ζήλεια και Ευσπλαχνία. Ανέφερε πως τα παραπάνω «πάθη», χρειάζονται και πως, είναι απαραίτητο ο κάθε άνθρωπος να μάθει πώς να τα ελέγχει με τον σωστό τρόπο και στον σωστό χρόνο.

Δυο σημαντικές αναφορές του Αριστοτέλη, με τις οποίες φαίνεται να συμφωνεί και ο Πλάτωνας, αναφέρουν πως η «ορθή παιδεία», συμπεριλαμβάνει τη σωστή καλλιέργεια των συναισθημάτων και πως η κατάλληλη ηλικία για την καλλιέργεια των συναισθημάτων είναι η παιδική. Δηλαδή, να μάθει ο κάθε άνθρωπος να νιώθει ευχαρίστηση κάνοντας μία καλή πράξη και δυσαρέσκεια κάνοντας μία ανήθικη***.

Τι φαίνεται λοιπόν να άλλαξε στους αιώνες που μεσολάβησαν μεταξύ της εποχής του Αριστοτέλη έως και σήμερα, αναφορικά με το πώς βλέπουμε και προσεγγίζουμε τα συναισθήματα;

Η απάντηση στην παραπάνω ερώτηση είναι πως, ο τρόπος που προσεγγίζουμε το συναίσθημα δεν έχει αλλάξει ριζικά, έχει όμως αλλάξει ο τρόπος που τα μελετούμε. Ο Sir Francis Bacon, μας έδωσε την ευκαιρίανα μελετήσουμενα κατανοήσουμε και να κατηγοριοποιήσουμε τα συναισθήματα, ώστε να δικαιολογήσουμε την ύπαρξή τους.

Εικόνα 1- Η δομής της διάθεσης. Πηγή: Robbins, & Judge, 2011

Παρόλο, που το παραπάνω σχήμα κατηγοριοποιεί τα συναισθήματα σε θετικά και αρνητικά, αυτό δεν είναι εξ’ ολοκλήρου σωστό. Όπως ανέφερε και ο Αριστοτέλης, όλα τα συναισθήματα είναι χρήσιμα και κατηγοριοποιώντας τα σε «θετικά» και «αρνητικά» ή όπως θα συμπληρώσω η ίδια «δίνοντας τους ταμπέλες», μπορούν να μας ωθήσουν στη λανθασμένη προσέγγιση τους.

Η απλούστερη θεωρία των συναισθημάτων και, ίσως η πιο αντιπροσωπευτική, είναι ότι τα συναισθήματα είναι απλά μια κατηγοριοποίηση των αισθήσεων, που διαφοροποιούνται με βάση την ποιότητα της εμπειρίας συγκριτικά με άλλες αισθητηριακές εμπειρίες.

Παράδειγμα

Θυμήσου τη γεύση του αγαπημένου σου σνακ, κατά τη διάρκεια του διαλλείματος στην εργασία σου (…μμμ!). Σε πλημμυρίζει ένα θετικό συναίσθημα αυτή τη στιγμή σωστά; Ωστόσο, η υπερκατανάλωση αυτού του σνακ, μπορεί να αποφέρει αρνητικές συνέπειες, όπως ένα στομαχόπονο. Τώρα, θέλω να σκεφτείς το συναίσθημα που συνοδεύει έναν πόνο στη μέση ή έναν πονοκέφαλο (…ωχ!) κατά τη διάρκεια της εργασίας σου. Σίγουρα το συναίσθημα που συνοδεύει αυτή την εμπειρία, το ερμηνεύεις ως αρνητικό. Ωστόσο, αυτός ο πόνος ίσως να είναι ένα προειδοποιητικό μήνυμα ότι, το σώμα σου χρειάζεται φροντίδα και ξεκούραση. Επιλέγοντας να δώσεις προσοχή σε αυτό το καμπανάκι, θα μπορέσεις να αποφύγεις αρνητικές συνέπειες, όπως μία υπερκόπωση.

Τα συναισθήματα είναι προσαρμογές που επιτρέπουν στον άνθρωπο και στα ζώα να επιβιώσουν και να αναπαραχθούν (εξελικτική σκοπιά σύμφωνα με το Δαρβίνο). Αυτό μας δείχνει πως το να βάζουμε ταμπέλες στα συναισθήματα μας, δεν ωφελεί. Ο καλύτερος τρόπος είναι να τα αντιμετωπίσουμε ως «επισκέπτες», ώστε να τα καταλάβουμε και να τα αναλύσουμε. Βάλε τα να καθίσουν δίπλα σου και παρατήρησε τα. Έννοια σου και δεν θα πας από αυτό! Έχοντας πια αυτή την νέα ιδιότητα -του οικοδεσπότη, της οικοδέσποινας-, προσδιόρισε τι νιώθεις και σε δεύτερο χρόνο το «γιατί».

Ένα «ταξίδι» τη φορά. Ένα «ταξίδι» κάθε φορά!

Το Καλοτάξιδο, στο σημείο αυτό σε αποχαιρετά και σου εύχεται να θυμίζεις στον εαυτό σου, πως τα συναισθήματα χρωματίζουν τις εμπειρίες της ζωής σου και τους δίνουν νόημα και γεύση. Αντιμετώπισε τα με σοφία!

*Απόσπασμα από «Το βιβλίο που θα ήθελες να έχουν διαβάσει οι γονείς σου», PhillipaPerry

** Έργα Αριστοτέλη«Ηθικά Νικομάχεια», «Ρητορική», «Περί Ψυχής»

*** Η σημαντικότητα της αμοιβαίας αγάπης και ταύτισης που επικρατεί σε ένα υγειές οικογενειακό σύστημα.

Αριάδνη Μπαρόλα
Junior Content Developer

Η Αριάδνη, πέρα από την υπέροχη ιστορία που έχει το όνομα της, είναι και η ίδια μια όμορφη και ξεχωριστή ιστορία.

Η εκπαιδευτική της κατάρτιση αφορά στο τμήμα Πολιτικής Επιστήμης & Διεθνών Σχέσεων, στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου.

Κατά τη διάρκεια της φοίτησής της, ανέλαβε αρκετές φορές την ανάπτυξη θεματικών εργασιών του Πανεπιστημίου και κατάφερε, παρά τις απαιτητικές συνθήκες, να ανταποκριθεί τόσο στον χρόνο παράδοσης, όσο και στα υψηλά στάνταρ που ζητήθηκαν.

Διακρίθηκε για τη συνεισφορά της και κατάφερε να ξεχωρίσει για τη συνέπεια και τη στρατηγική που εφάρμοσε στις κρίσεις που προέκυψαν.

Οι οργανωτικές της δεξιότητες, ο βαθμός συγκέντρωσης σε ό,τι αναλαμβάνει, σε συνδυασμό με την αναλυτική της σκέψη, τη στηρίζουν να ξεπερνά εμπόδια και να πετυχαίνει τους στόχους που αναλαμβάνει.

Ακόμη, απολαμβάνει να ασχολείται με την αρθρογραφία. Συντονίζει θεατρικές παραστάσεις και έχει συμμετάσχει και η ίδια σε αρκετά θεατρικά δρώμενα.

Μιλά Αγγλικά και Γαλλικά σαν να είναι η μητρική της γλώσσα και εξειδικεύεται επίσης, στη διαχείριση των κοινωνικών δικτύων.

Κάτι για εμένα… που δε θα διαβάσεις στο βιογραφικό μου

Μοιράσου μαζί μας 4 λέξεις που σε χαρακτηρίζουν.

Δοτική, Επικοινωνιακή, Αναλυτική, Ρεαλίστρια.

Ποιο επίτευγμα σου σε κάνει να στροβιλίζεσαι από περηφάνια;

Είμαι περήφανη που κατάφερα να περάσω σε μια σχολή που μου άνοιξε νέους ορίζοντες και μου έμαθε να πιστεύω στον εαυτό μου και τις δυνάμεις μου.

Ποιο χρώμα σε αντιπροσωπεύει και γιατί;

Θεωρώ ότι με αντιπροσωπεύει το μπλε χρώμα. Συμβολίζει την ηρεμία και τη σταθερότητα. Δε φωνάζει αλλά ξέρεις ότι είναι εκεί. Νιώθω ότι εκφράζει την καθαρότητα της ψυχής.

Εάν συναντούσες τον Φρόυντ, τι θα τον ρωτούσες;

Γιατί όλοι αποζητούμε την ελευθερία μας και όταν τελικά την αποκτήσουμε, δεν ξέρουμε πώς να τη διαχειριστούμε;

Μαίρυλιν Βουλγαρέλη
Business Delivery Co-Οrdinator

Η Μαίρυλιν, διαθέτει πολυετή εμπειρία στον χώρο των πολυεθνικών εταιριών. Ως Executive Assistant C-Level στελεχών, εκπαιδεύτηκε να λειτουργεί σε εργασιακά περιβάλλοντα που χρειάζονται οργανωτικές ικανότητες, ταχύτητα στην ανταπόκριση, ευελιξία στη δράση, εχεμύθεια και αφοσίωση.

Οι επικοινωνιακές της δεξιότητες τη στηρίζουν στο να μπορεί να συνεργάζεται με στελέχη που προέρχονται από διαφορετικά περιβάλλοντα και κουλτούρες, όπως το απαιτούν οι χώρες της Κεντρικής Ευρώπης και όχι μόνο.

Η στάση της να καλωσορίζει τις προκλήσεις με αισιοδοξία, την στηρίζουν στο να ανταποκρίνεται με συνέπεια και υπευθυνότητα σε ό,τι αναλάβει. Το να εξελίσσει ιδέες και πλάνα, θα μπορούσε να πει κανείς πως είναι το moto της.

Είναι απόφοιτος του Αγγλικού Εμπορικού Κολλεγίου «St’ George Commercial College». Διαθέτει πιστοποιήσεις σε θέματα σχετικά με το Marketing, τις Δημόσιες Σχέσεις, τη Διαχείριση Χρόνου, την Εξυπηρέτηση Πελατών κ.λπ. Ακόμη, μιλά άπταιστα Αγγλικά και Γαλλικά.

Διατέλεσε Μέλος Σχολής Γονέων για πολλά χρόνια και επόμενος στόχος της είναι η εξειδίκευση σε θέματα συναισθηματικής νοημοσύνης παιδιών και εφήβων.

Αγαπά τη συγγραφή και το τανγκό και συνεχίζει να επενδύει στη μάθηση, διατηρώντας το πνεύμα σε εγρήγορση και την ποιότητα ζωής της σε υψηλά επίπεδα.

Κάτι για εμένα… που δε θα διαβάσεις στο βιογραφικό μου

Μοιράσου μαζί μας 4 λέξεις που σε χαρακτηρίζουν.

Επικοινωνιακή, αισιόδοξη, συναισθηματική, δοτική

Ποιο επίτευγμα σου σε κάνει να στροβιλίζεσαι από περηφάνια;

Ο ρόλος μου ως μητέρα! Ίσως είναι το πλέον θαυμαστό μου επίτευγμα. Ένας ρόλος που καθημερινά με δοκιμάζει, με ωριμάζει, με διδάσκει, με χαροποιεί.

Ποιο χρώμα σε αντιπροσωπεύει και γιατί;

Αν και πάντα μου άρεσε το μπλε της θάλασσας, το πορτοκαλί φαίνεται ότι είναι το χρώμα μου. Χρώμα φιλικό, ευχάριστο, αναδύει ενεργητικότητα και αισιοδοξία.

Εάν συναντούσες τον Φρόυντ, τι θα τον ρωτούσες;

Ποια στιγμή/περίοδο στη ζωή του θα επέλεγε να χαρακτηρίσει ως την πιο σημαντική;

Μανούσος Μαροπάκης
Senior Partner

Είναι Senior Partner στην Human2Human και εκπαιδευτικά υπεύθυνος (master trainer) για τον πυλώνα Growth Programs for Teams.

Είναι ιδρυτής και Managing Director της Brain Up Business Consultants.

Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Οργάνωσης & Διοίκησης του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι εκπαιδευμένος εισηγητής σε θέματα Management, Category Management, Merchandising, Τεχνικών Πωλήσεων, Επικοινωνίας και Τεχνικών Παρουσιάσεων στη Δανία, Αγγλία και Γαλλία.

Είναι ένας από τους λίγους πιστοποιημένους εκπαιδευτές του «Harvard Business Publishing» στην Ελλάδα και καταμετρά στην εμπειρία του πλήθος διδακτικών ωρών, μέσα από υλοποιήσεις προγραμμάτων του συγκεκριμένου οργανισμού. Ακόμη, είναι πιστοποιημένος εκπαιδευτής προσωπικής ανάπτυξης, μέσω της μεθοδολογίας «Goal Mapping». Επίσης, είναι πιστοποιημένος εκπαιδευτής στην μεθοδολογία Lego Serious Play.  

Εργάστηκε σε μεγάλες εταιρείες ως Διευθυντής Πωλήσεων & Trade Marketing. Υπήρξε ένας από τους βασικούς μετόχους της «Teams – Σύμβουλοι Επιχειρήσεων», ενώ παράλληλα διετέλεσε και εκπαιδευτικός συνεργάτης. Σήμερα, δρα και ως Σύμβουλος Σχεδιασμού και Υλοποίησης Στρατηγικής σε Οργανισμούς και Εταιρείες, τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Κύπρο.

Έχει εκπαιδεύσει πάνω από 30.000 άτομα σε μεγάλες εταιρείες και εκπαιδευτικούς οργανισμούς σε Ελλάδα, Βαλκάνια και Κύπρο σε θέματα Management, Merchandising, Πωλήσεων, Διαπραγματεύσεων, Επικοινωνίας, Εξυπηρέτησης Πελατών, Τεχνικών Παρουσιάσεων, Προσωπικής Ανάπτυξης, Καθοδήγησης, Παρακίνησης, Διαχείρισης χρόνου κ.λπ.

Έχει σχεδιάσει και υλοποιήσει πάνω από 400 σεμινάρια Βιωματικής Κατεύθυνσης μέσω της μεθοδολογίας «Kolb».

Έχει διατελέσει ομιλητής σε πλήθος συνεδρίων και εταιρικών συναντήσεων, μεταξύ άλλων στην Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών, στον Σύνδεσμο Εκπροσώπων & Στελεχών Ασφαλιστικών Εταιρειών (Σ.Ε.Σ.Α.Ε.), στο MIT Enterprise Forum Greece, στην Prime Insurance, στο Million Dollar Round Table (M.D.R.T.), στην NN Hellas, στην MetLife, στην AXA, στην Interamerican, στην CNP Hellas & Cyprialife, στην Eurolife, στην Astra Zeneca, στην AVON Cosmetics, καθώς και στο TEDX του Πανεπιστημίου Πειραιά.

Κάτι για εμένα… που δε θα διαβάσεις στο βιογραφικό μου

Μοιράσου μαζί μας 4 λέξεις που σε χαρακτηρίζουν.

Αισιόδοξος, Δημιουργικός, Συναισθηματικός, Χαρισματικομετριόφρων.

Ποιο επίτευγμα σου σε κάνει να στροβιλίζεσαι από περηφάνια;

Έχω διδάξει πάνω από 35.000 ανθρωπους μέχρι τώρα. Όλη την επαγγελματική μου πορεία μέχρι τώρα την έχω διανύσει, ακουμπώντας μόνο στις δικές μου δυνάμεις.

Ποιο χρώμα σε αντιπροσωπεύει και γιατί;

Το Ροζ. Είναι το χρώμα μου και αναδείχθηκε μέσα από τη χρωματική ανάλυση που μου έκανε η Ηuman2Ηuman. Είναι ένα χρώμα που “στρογγυλεύει” τις εντάσεις.

Εάν συναντούσες τον Φρόυντ, τι θα τον ρωτούσες;

Ρε μπαγάσα , πώς μας έχεις κάνει άνω κάτω τόσα χρόνια;;;

Κατερίνα Μόσχου
Founder & Managing Partner

Η Κατερίνα είναι Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας και Coach. Σχεδιάζει και υλοποιεί προγράμματα Ενδυνάμωσης (one2one, teams & groups), με στόχο την Αυτοβελτίωση και την Προσωπική Ανάπτυξη.

Συνεργάζεται με κορυφαίους πολυεθνικούς ομίλους σε Ελλάδα και Κύπρο καθώς και με τους μεγαλύτερους ελληνικούς οργανισμούς της αγοράς. Τα τελευταία χρόνια, η μεγαλύτερη Big4 στην Ελλάδα, την εμπιστεύεται αποκλειστικά σε θέματα executive coaching.

Έχει συμμετάσχει, ως ομιλήτρια σε συνέδρια εταιριών όπως: Astra Zeneca, Novartis, AFEA, LA PRAIRIE, AVON Cosmetics, HENKEL, Million Dollar Round Table, Cyprialife κ.λπ.

Ως απόφοιτος Στατιστικής και Ασφαλιστικής Επιστήμης, μετεκπαιδεύτηκε στη συνέχεια στο Μάνατζμεντ και στην Ηγεσία (Harvard Manage Mentor). Είναι διπλωματούχος Συμβουλευτικής Ψυχολογίας (City Unity College, Pearson), καθώς και διπλωματούχος Θεραπείας μέσω των Εικαστικών (Art therapy) και ειδικευόμενη στη Συστημική, Οικογενειακή Συμβουλευτική Ψυχοθεραπεία. 

Ομοίως, έχει μετεκπαιδευτεί σε Δεξιότητες Συμβουλευτικής και Επικοινωνίας Ατόμων και Συστημάτων μέσω της Marte Meo International (Marte Meo practitioner).

Έχει πιστοποιηθεί σε θέματα Coaching από το Association NLP & European Mentoring & Coaching Council (NLP Coach) και διαθέτει δίπλωμα στο Life Coaching (Association NLP & European Mentoring & Coaching Council).

Είναι πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια στην μεθοδολογία Lego Serious Play, καθώς και στη μεθοδολογία Belbin 360ο.

Μιλά αγγλικά και ιταλικά.

Έχει εργαστεί για 14 συνεχόμενα έτη σε κορυφαίους ελληνικούς και κυρίως πολυεθνικούς ομίλους και διετέλεσε ανώτατο στέλεχος στον χώρο των πωλήσεων σε εταιρίες όπως η ΑΧΑ και η Interamerican Ασφαλιστική. Εργάστηκε, επίσης, για τον Όμιλο Εταιριών Υγείας «ΒΙΟΙΑΤΡΙΚΗ» ως Γενική Διευθύντρια Ασφαλιστικών Εταιριών.

Στη θητεία της εκπαίδευσε σχεδόν 3000 επαγγελματίες συμβούλους σε θέματα που αφορούν την ηγεσία, το μάνατζμεντ, τις πωλήσεις και τη στελέχωση.

Από το 2018 έως και σήμερα, παραμένει Senior Partner στην Brain Up Business Consultants.

Κάτι για εμένα… που δε θα διαβάσεις στο βιογραφικό μου

Μοιράσου μαζί μας 4 λέξεις που σε χαρακτηρίζουν.

Στοχοπροσηλωμένη, δραστήρια, χαμογελαστή και ζωόφιλη.

Ποιο επίτευγμα σου σε κάνει να στροβιλίζεσαι από περηφάνια;

Οι σημαντικοί άνθρωποι της ζωής μου που δεν είναι άλλοι από την «πολύχρωμη» οικογένεια μου, τους πιστούς μου φίλους και τους φροντιστικούς μου συνεργάτες! Στο ταξίδι που λέγεται ζωή, κατάφερα να έχω δίπλα μου, ανθρώπους που με νοιάζονται, που χαϊδεύουν τρυφερά την ψυχή μου, που τεντώνουν τη σκέψη μου και ενισχύουν την περιέργεια μου για εξέλιξη.

Ποιο χρώμα σε αντιπροσωπεύει και γιατί;

Θα επέλεγα το κίτρινο. Η φρεσκάδα του και η ζωηράδα του, χαλαρώνουν το νευρικό μου σύστημα και μου χαρίζουν την έμπνευση και τη συγκέντρωση που χρειάζομαι.

Εάν συναντούσες τον Φρόυντ, τι θα τον ρωτούσες;

Σε ποια πόλη, χώρα θα επέλεγε να ζήσει και γιατί;